close and return
Sports and Fitness by Eleonora Meleti

Ζήτω το λίπος : Γιατί πρέπει να το ζητάμε

Ζήτω το λίπος : Γιατί πρέπει να το ζητάμε

από την Ελεονώρα Μελέτη — Posted in Sports and Fitness on June 13, 2016

Πραγματικά δεν καταλαβαίνω όλους εκείνους που στην προσπάθεια τους να χάσουν βάρος,  αφαιρούν κάθε μορφή λίπος από τη διατροφή τους. Ή μάλλον όχι! Τους καταλαβαίνω και μάλιστα απόλυτα γιατί έχω βρεθεί και εγώ στη θέση τους. Υπήρξαν εποχές που αγόραζα μόνο προϊόντα χωρίς λιπαρά και απέφευγα να καταναλώσω οτιδήποτε γνωστό ως «λιπαρό». Αυτό βέβαια την εποχή της δικής μου νιότης που οι ακρότητες ήταν της μόδας και η πληροφόρηση γύρω από τα θέματα διατροφής ήταν ελλιπής. Σήμερα όμως και μετά από τόση ενασχόληση με το συγκεκριμένο ζήτημα, βγαίνω μπροστά και φωνάζω  « ζήτω» το λίπος, διεκδικώντας για όλους μας το δικαίωμα στα λιπαρά.

Τα λιπαρά είναι απαραίτητα στη διατροφή μας, αναγκαία για τον οργανισμό μας και στο κείμενο που ακολουθεί θα σας κάνω να τα συμπαθήσετε! Δείτε γιατί:

Τα λιπαρά είναι καύσιμο

 Ο οργανισμός μας χρειάζεται τρία καύσιμα για να είναι υγιής και να λειτουργεί σωστά.

Τους υδατάνθρακες : Απαραίτητοι για τη διαύγεια και τις πνευματικές λειτουργίες, το πρώτο βασικό καύσιμο.

Τις πρωτεΐνες: Είναι αυτές που βοηθούν στην αποκατάσταση και διατήρηση του μυϊκού ιστού

Τα λιπαρά : Αυτά μας δίνουν την αίσθηση του κορεσμού και την ενέργειας. Βοηθούν στη σύνθεση των ορμονών και έχουν αντιφλεγμονώδη δράση.

Η οικογένεια των λιπαρών

Υπάρχουν 4 είδη λιπαρών:

Τα κορεσμένα : βρίσκονται στα ζωικά παράγωγα όπως το κρέας το τυρί και το γάλα, αλλά και σε διάφορα λάδια, κυρίως τα «εξωτικά» , πχ το λάδι καρύδας ή το λάδι από φοινικόδεντρο. Τα κορεσμένα λιπαρά έχουν τη τάση να στερεοποιούνται όταν βρίσκονται σε θερμοκρασία δωματίου.

Τα μονοακόρεστα λιπαρά : τα βρίσκουμε στο αβοκάντο, στο φιστικοβούτυρο και σε πολλούς ξηρούς καρπούς όπως τα αμύγδαλα, το βραζιλιάνικο φιστίκι, τα κάσιους κα. Βρίσκονται επίσης σε φυτικά λάδια όπως το ελαιόλαδο, και στο σησαμέλαιο.

Τα πολυακόρεστα λίπη: τα βρίσκουμε στα καρύδια , στους ηλιόσπορους, στο καλαμποκέλαιο, και στα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, η σαρδέλα, το σκουμπρί κά.  Αυτά τα λιπαρά περιέχουν ωμέγα 3 και ωμέγα 6 λιπαρά οξέα που είναι άκρως απαραίτητα στον οργανισμό μας.

Τα τρανς λιπαρά: Είναι τεχνητά λιπαρά και δημιουργούνται με την προσθήκη υδρογόνου σε κάποια υγρή μορφή λίπους, ώστε να στερεοποιηθεί. Τα βρίσκουμε ως επί των πλείστων σε παρασκευασμένα προϊόντα και πιο σπάνια σε κάποια κρέατα και ζωικά παράγωγα. Είναι η χειρότερη και πιο ύπουλη μορφή λιπαρών.

Τα «καλά» λιπαρά είναι αναγκαία σε καθημερινή βάση 

Τα λιπαρά χωρίζονται σε «καλά» και «κακά». Τα «καλά» λιπαρά είναι τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα χωρίς να είναι τα κορεσμένα τόσο «κακά» όσο τα τρανς. Τα καλά λιπαρά μας δίνουν γεύση κάνοντας το φαγητό μας απολαυστικό και δίνοντας μας την αίσθηση πως «χορταίνουμε». Επίσης μας χαρίζουν ενέργεια, δύναμη και αντοχή, ενώ μπορούν να ρυθμίσουν θετικά τη χοληστερόλη μας. Η λήψη τους δεν προκαλεί απότομες αλλαγές στις τιμές του οργανισμού μας , όπως συμβαίνει συχνά μ ε τους υδατάνθρακες, ενώ η αντικατάσταση των κορεσμένων λιπαρών από τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα, κάνουν καλό στην καρδιά και στον μεταβολισμό.

Το λίπος που χρειαζόμαστε δεν είναι το λίπος που «παίρνουμε»

Αυτό είναι κάτι που πρέπει όπως και δήποτε να καταλάβει κανείς. Λίπος παίρνει κάποιος όταν καταναλώνει περισσότερες θερμίδες από αυτές που χρειάζεται ημερησίως. Δεν σημαίνει ωστόσο πως τις θερμίδες αυτές θα τις πάρει  απαραίτητα από λιπαρές τροφές.  Μπορεί κάποιος να "τσιμπήσει" λίπος τρώγοντας επιπλέον θερμίδες που προκύπτουν από τροφές που στο μυαλό του δεν είναι λιπαρές, αλλά οι ποσότητες που τις καταναλώνει να είναι υπερβατικές.

Οι δίαιτες χωρίς λιπαρά αλλά τα λάιτ προϊόντα είναι κοροϊδία

Όταν μία δίαιτα δεν συμπεριλαμβάνει τα απαραίτητα για τον οργανισμό λιπαρά θα μας κάνει να νιώθουμε μονίμως πεινασμένοι, άρα και κουρασμένοι. Αυτό σύντομα θα μας κουράσει και θα μας δημιουργήσει και αισθήματα στέρησης. Τα δε προϊόντα με 0% λιπαρά, προκειμένου να αποκτήσουν γεύση αλλά και να ψευτοπείθουν ότι μας χορταίνουν, έχουν ζάχαρη, κάτι που σίγουρα δεν χρειαζόμαστε σε καμία περίπτωση.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ένας άνθρωπος χρειάζεται να παίρνει καθημερινά το 25-35% των ημερήσιων θερμίδων του σε λίπος. Δηλαδή σε μία διατροφή των 2000 θερμίδων τα 56-78 γραμμάρια, πρέπει να είναι λιπαρά.

Επιστροφή στα Sports and Fitness

close and return